Riskikoulutus

Riskikoulutuksen teoriatunnit suoritetaan koronatilanteesta johtuen toistaiseksi vain verkossa osoitteessa nettiopetus.fi

Mikäli sinulla on jo ajokortti, mutta jatkovaiheet puuttuu, sinun tulee suorittaa riskikoulutus. Koulutuksesta saat todistuksen joka toimitetaan Ajovarmaan.

Riskikoulutus on ajokorttilakimuutoksen 1.7.2018 jälkeen pakollinen kaikille, jotka suorittavat henkilöautokorttia. Koulutukseen kuuluu 4 tuntia teoriaopetusta ja 4 tuntia ajo-opetusta.

Riskikoulutuksen teoriatuntien sisältö:

R1 Liikenneonnettomuudet ja auttaminen liikenneonnettomuudessa

R2 Auton turvallisuusvarusteet ja älylaitteet
R3 Ajaminen vaikeissa keliolosuhteissa
R4 oman ajokyvyn hallinta (sisäiset riskit)

Riskikoulutuksen ajotuntien sisältö:

-Liukkaan rataharjoittelu Vantaalla

- Pimeänajo simulaattorilla **

- Maantieajo

- Arvioiva-ajo taajamassa

Riskikoulutus tulee olla tehtynä ennen ajokokeeseen menoa, myös teoriatunnit 4 h vaikka olisit jo teoriakokeessakin käynyt.Todistus riskikoulutuksesta tulee olla mukana ajokokeeseen mentäessä.

** Mikäli olet suorittanut pimeänajon ja siitä on todistus, tällöin ei tarvitse suorittaa uudestaan.

Riskikoulutus sisältyy Oulunkylän Autokoulun B-kurssin (EAS) hintaan eli sinun ei tarvitse ostaa tätä riskikoulutusta enää erikseen kun aloitat autokoulun meillä uuden lain mukaisella opetuksella

Sinun täytyy suorittaa riskikoulutus erillisenä pakettina autokoulussa (myös opetuslupalaisten), jos:

Et ole suorittanut B-ajokoetta hyväksytysti ennen 1.7.2018. Päästäksesi ajokeeseen 1.7.2018 jälkeen sinulla tulee olla riskikoulutus suoritettuna ennen sitä, vaikka ajokorttisi ajaminen olisi jo kesken.Olet suorittanut B-ajokokeen hyväksytysti ennen 1.7.2018, mutta et ole vielä suorittanut harjoittelu- ja syventävää vaihetta kokonaisuudessaan. Riskikoulutus korvaa harjoittelu- ja syventävän vaiheen 1.7.2018 alkaen.Aikaa riskikoulutuksen suorittamiseen on 2 vuotta ajokokeen läpäisystä jos ajokoe on suoritettu hyväksytysti ennen 1.7.2018.

hinnasto